فرهنگی

قلب سینماها بدون فیلم کمدی می‌ایستد

سینمای ایران در حالی نزدیک به 2 میلیون مخاطب در 30 روز گذشته را تجربه کرده که آثار کمدی با 76 درصد مخاطب همچنان بار اصلی گیشه را بر دوش می‌کشند.

خبرگزاری پیشران: فروش سینمای ایران در سال جاری رکورد خوبی را ثبت کرده است،‌ اما فروش تنها یک فیلم بیش از نیمی از فروش کل سینمایی ایران را شامل شد تا این رکورد وارد حاشیه و بحث‌های متفاوت شود.

اما نکته مهم رونق فروش سینما و البته رشد اقتصاد سینما است، حالا بعد از گذشت نزدیک به ۷ ماه از شروع اکران «فسیل» و صدر نشینی همیشگی این فیلم در آمار گیشه‌، «هتل» ساخته مسعود اطیابی به صدر پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران رسیده است، انیمیشن «بچه زرنگ» هم دومین فیلم پرفروش گیشه سینما در ۳۰ روز گذشته است. «هتل» به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی محمد شایسته و «بچه زرنگ» به تهیه‌کنندگی حامد جعفری اکران خود را از ۵ مهر ماه شروع کرده‌اند.

کل سینما در ۳۰ روز گذشته ۱ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۹۶۸ نفر مخاطب داشته که این تعداد مخاطب در ۵۱ هزار ۷۴۱ سانس به سینما رفته‌اند.
نگاهی به فیلم‌های پرفروش؛

«هتل»
اولین فیلم پرفروش گیشه سینمای ایران در ۳۰ روز گذشته «هتل»، ساخته مسعود اطیابی است، این فیلم مطابق با آمار سامانه مدیریت فروش و اکران سینما(سمفا) در مدت زمان حضور روی پرده نقره‌ای ۹۵۷ هزار و ۱۵۸ مخاطب داشته است.

این میزان مخاطب در ۱۷ هزار و ۶۶۶ سانس به سینما رفته‌اند و این یعنی به‌صورت میانگین در هر سانس ۵۵ مخاطب داشته است. همچنین باید گفت «هتل» از کل فروش سینمای ایران در این ۳۰ روز حدود ۵۴ درصد را شامل می‌شود.
پژمان جمشیدی و محسن کیایی زوج اصلی «هتل» را تشکیل می‌دهند و ریما رامین‌فر، صدف اسپهبدی، مهلقا باقری، غلامرضا نیکخواه، مریم وحید زاده، فرزانه قاسم‌زاده، جواد پولادی و سام نوری سایر بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

انیمیشن «بچه زرنگ»
طبق آمار سمفا «بچه زرنگ» در ۳۰ روز اخیر با ۳۲۲ هزار و ۲۸۷ نفر مخاطب در ۹ هزار و ۳۸۶ سانس دومین اثر پرفروش گیشه در این بازه زمانی است. این انیمیشن میانگین در هر سانس ۳۴ مخاطب داشته و توانسته ۱۸ درصد از گیشه سینما را به خود اختصاص دهد.

لازم به ذکر است روز گذشته خبر ۲۰ میلیاردی شدن این نمایش منتشر شد در حالی که در سامانه سمفا همچنان این عدد تغییری نکرده و روی ۱۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان مانده است که این مسئله نشان دهنده اختلال در این سامانه است.

«بچه زرنگ» ماجرای پسر بچه‌ای به نام محسن است که خود را ابرقهرمان می‌داند‌ و راهی سفری پرماجرا برای نجات آخرین ببر ایرانی می شود.
این فیلم سیمرغ بلورین بهترین انیمیشن جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد و پخش آن را فیلمیران به عهده دارد.
این انیمیشن سینمایی محصول مشترک گروه هنرپویا و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و به همت نزدیک به ۲۵۰ نفر از هنرمندان جوان ایران ساخته شده است. همچنین بهنود نکویی، هادی محمدیان و محمدجواد جنتی کارگردانان این اثر هستند.

«فسیل»
سینمایی «فسیل» بعد از مدت‌ها از صدر گیشه فروش پایین آمده و اکنون با ۱۸۱ هزار و ۶۰ مخاطب در رتبه سوم ایستاده است، نکته قابل توجه این است که این فیلم بعد از حدود ۸ ماه اکران همچنان ۳۷۸ سالن و ۵ هزار ۹۹۰ سانس را برای اکران در اختیار دارد و به فروش ادامه می‌دهد.
این فیلم با فروشی بیش از ۲۷۰ میلیارد تومانی رکوردی جدید را در سینمای ایران ثبت کرده است.

باقی آثار
بعد از این ۳ فیلم «شهر هرت» کریم امینی با ۱۱۱ هزار و ۸۲۹ مخاطب، «نارگیل» داوود اطیابی با ۶۴ هزار و ۸۳ مخاطب و «گیجگاه» عادل تبریزی با ۵۸ هزار و ۲۲۸ مخاطب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کمدی، همچنان در اوج
از میان کل آثار در ۶ رتبه ابتدایی گیشه سینما در بازه زمانی بررسی شده تنها «بچه زرنگ» و «نارگیل» برای مخاطب کودک ساخته شده‌اند و باقی آثار همگی جزئی سینمای کمدی به‌حساب می‌آیند، هرچند که این دو فیلم هم با گونه کمدی‌ها بیگانه حساب نمی‌شوند.

اگر به جمع کمدی‌های تخصصی پرفروشی که نامشان را ذکر کردیم (بدون احتساب آثار کودک) فیلم‌های «هولیا» مرتضی آتش زمزم، «آهنگ دونفره» آرزو ارزانش و «عروس مردم» مجید توکلی را اضافه کنیم آثار کمدی در مجموع ۱ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۷۸۵ مخاطب داشته‌اند که این یعنی از کل گیشه این ۳۰ روز ۷۶ درصد به آثار کمدی اختصاص دارد.

این یعنی آثار طنز تا کنون نقش بسیار مهمی در احیا و رشد اقتصاد سینما داشته‌اند./فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا